بررسی الگوهای تلفیق در برنامه درسی و ارائه الگویی مناسب

بررسی الگوهای تلفیق در برنامه درسی و ارائه الگویی مناسب

تلفیق در برنامه درسی
برنامه‌های درسی تلفیقی
الگوهای تلفیق برنامه درسی
برنامه درسی تلفیق در ایران
سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی
الگویی برای تدوین برنامه های درسی تلفیقی
موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی
مبانی نظری تلفیق در برنامه‌های درسی
الگوهای تلفیق در برنامه درسی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی

بررسی الگوهای تلفیق در برنامه درسی و ارائه الگویی مناسب

 

 

 

چکیده:

برنامه درسی تلفیقی (Integrated Curriculum) همزمان با شكل گیری حوزه برنامه درسی در اوایل قرن بیستم مورد توجه صاحبنظران برنامه ریزی درسی و دست اندركاران تعلیم و تربیت قرار گرفت و در سالهای اخیر نیز در اكثر كشورهای پیشرفته جهان توجه ویژه ای به این امر شده است. گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراكندگی بخشهای گوناگون برنامه های درسی سنتی، عدم ارتباط آن با واقعیتهای زندگی شخصی و اجتماعی یادگیرندگان و عواقب ناگوار برنامه های درسی موجود، موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامه های درسی شده است. از طرفی، تجربه های موفقیت آمیز اجرای برنامه درسی تلفیقی، این نظریه را مورد تأیید قرار داده است كه این رویكرد، دانش آموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم بر می انگیزد و قابلیتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یكم را در آنان پرورش میدهد. 

 

هدف از این پایان نامه بررسی تاریخچه تلفیق ، تعاریف مختلفی از برنامه درسی تلفیقی، اصول تلفیق، انواع و ابعاد آن و ویژگی های این نوع برنامه درسی، دلایل استفاده از تلفیق، فواید و نکات مثبت درسی در برنامه درسی، ضرورت توجه به برنامه درسی تلفیق در ایران، موانع موجود در سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی و گزارش از اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن ارائه گردیده است در ادامه انواع الگوهای تلفیق در برنامه درسی و ارائه یک الگوی راهنما جهت تدوین برنامه های درسی تلفیقی ارائه شده است در انتهای فصل دوم به چند تحقیق مرتبط با موضوع این تحقیق در داخل و خارج کشور اشاره شده است.

 

تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونی‌های عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، و به تبع آن‌ها پیدایش نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی، و وضعیت نگران كننده‌ی فاصله‌ی بین دنیای آموزش و دنیای كار ضرورت ایجاد تغییر در شیوه‌های طراحی و اجرای برنامه‌های درسی را امری بدیهی ساخته است و موجب شده تا برنامه‌ریزان بیش از پیش در زمینه‌ی طراحی برنامه‌ها به رویكردهای مختلف بیندیشند. (یكی از رویكردهایی كه می‌تواند به حل مسئله كمك كند رویكرد تلفیقی است.)در طول زمان نظام‌های درون رشته‌ای، مهم‌ترین سهم و نقش را در آموزش داشته‌اند. علیرغم انتقادات و اشكالاتی كه به این شیوه‌ی سازماندهی وارد ساخته‌اند. اما عملاً بخش اعظم برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها در دنیا، بر این اساس طراحی می‌شده و اكنون نیز پا برجاست (احمدی، به نقل از ملكی 1382).

 

در حالی كه با وجود این نظام هرگز بین محتوای برنامه درسی و زندگی واقعی دانش‌آموز رابطه موثر به وجود نمی‌آید بدین معنی كه آموخته‌های شاگردان در مسائل اساسی زندگی‌شان به كار نمی‌آید و هیچ كمكی در حل مسائل زندگی به آنها نمی‌كند.لذا وقتی مفاهیم علمی نتوانند دانش‌آموز را رشد دهند از ارزش تربیتی برخوردار نخواهند بود، چرا كه در زمینه تربیت دانش‌آمو‌ز، رشته‌های علمی نقشی جز وسیله بودن ندارند.وقتی در زندگی خود با مسائلی مواجه می‌شویم هرگز نمی‌پرسیم كه به عنوان مثال درس ریاضی چه بخش از مسئله را حل می‌كند و یا درس دیگر چه نقشی می‌تواند داشته باشد، چرا كه مسائل اجتماعی از كلیت برخوردارند، لذا باید كلی نگریسته شوند (هاشمیان نژاد به نقل از ملكی، 1382).

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

برنامه درسی

سازماندهی محتوا

برنامه درسی تلفیقی

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 11

مقدمه: 12

تاریخچه: 13

واژه‌های انگلیسی و تعاریف مختلف برنامه درسی تلفیقی: 18

اصول تلفیق: 20

انواع تلفیق: 21

1) تلفیق تصادفی (اتفاقی): 25

2) تلفیق از طریق تقویت و تمرین: 26

3) تلفیق از طریق محاط كردن: 26

4) تلفیق از طریق هماهنگی: 27

5) تلفیق از طریق فرایندها: 27

6) تلفیق با استفاده از تم یا موضوع: 28

الف ـ تلفیق محتوا محور 32

ب ـ تلفیق مهارت محور 32

1ـ برنامه‌ی درسی محتوا محور: 33

2ـ برنامه‌ی درسی مهارت محور: 33

ابعاد تلفیق 34

وسعت 34

شدت 35

درگیری محیطی: 35

الف ـ توصیف مسایل محیطی: 36

ب ـ جستجوی راه حل یك مسأله محیطی: 36

ج ـ فعالیت دانش‌آموزان برای اصلاح واقعی وضعیت محیطی در یك طرح واقعی: 36

ویژگی‌‌های برنامه درسی تلفیقی: 36

چرائی رویكردی تلفیقی: 39

فواید و نكات مثبت تلفیق در برنامه‌های درسی 43

1) مهارتی 43

2) نگرشی 43

3) دانشی 44

برنامه درسی تلفیقی پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در ایران: 45

1ـ نارسائی مراكز علمی و تحقیقاتی كشور در حل مشكلات و معضلات موجود در جامعه: 46

2ـ ناكارآمدی پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در عرصه عمل: 47

3ـ ناتوانی مراكز علمی در تولید علم و بومی كردن آن: 47

4ـ نادیده انگاشتن برخی از حوزه‌های دانش و بعضاٌ قربانی كردن آنها: 48

5ـ شیوع و گسترش روز افزون دگرگونی و بحران‌های گوناگون در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی نسل‌های جدید و تضعیف سرمایه‌های انسانی 49

موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامه‌های درسی 51

الف) موانع  خارجی: 52

ب) موانع داخلی: 53

الگوهای تلفیق برنامه درسی: 54

الگوی برنامه درسی مكعب شكل 54

الگوی برنامه درسی تلفیقی از نظر شومیكر 56

1ـ فرایندها و مهارتهای اصلی 57

2ـ رشته‌های برنامه‌ی درسی 57

3ـ مضمون‌های اصلی 58

4ـ پرسش‌ها 58

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر بین: 58

الگوی تلفیق برنامه‌ی درسی در تعلیم و تربیت نتیجه‌‌مدار 60

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر جی كوبز: 61

1ـ انتخاب یك مركز سازماندهی 61

2ـ سیال‌سازی ذهنی ارتباطات 61

3ـ تعیین سوالات راهنما كه به عنوان قلمرو و توالی عمل می‌كنند 62

4ـ نوشتن فعالیت‌های اجرائی: 62

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر دریك: 63

1ـ محتوا و دانش ارزشمند 63

2ـ چهارچوب نظری 63

3ـ هدف‌ها و نتایج یادگیری و ارزشیابی 64

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر ماریون بریدی 66

ارائه مدلی جهت برنامه‌ی درسی تلفیقی: 68

گزارشی درباره اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن: 71

تحقیقات انجام شده در خارج از كشور 73

تلفیق از دیدگاه دانش‌آموز: ساخت معنا در علوم (1992) 73

برنامه‌ی درسی تلفیقی برای آموزش و پرورش سال 2000 74

نگرش‌معلمان مدرسه ابتدایی نسبت به یك برنامه درسی میان‌رشته‌ای در تایوان 75

ایجاد ارتباط یك مطالعه موردی یادگیری كلاس پنجم از دو سازمان مختلف برنامه‌ی درسی تلفیقی 76

پنج سطح تلفیق برنامه‌ درسی در مدرسه‌ی میانی (1995) پژوهشگر: شومیكر 78

تهیه‌ی برنامه‌های تلفیقی چند رشته‌ای و میان رشته‌ای (1997) 79

باورهای حرفه‌ای و شرایطی كه برنامه‌ی درسی تلفیقی مدرسه‌ی میانی در انگلستان را حمایت می‌كند. 80

انتظارات و واقعیات تلفیق برنامه‌ی درسی در یك مدرسه میانی 81

جمع‌بندی مطالعات خارج از كشور 83

تحقیقات داخل كشور 84

چگونگی تلفیق برنامه‌های درسی تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارایه اصول و روشهای مناسب در این خصوص 85

اصلاحات برنامه‌ی درسی ملی ژاپن با تاكید بر رویكرد تلفیقی 86

بررسی‌ كتاب‌های درسی علوم تجربی و ارایه الگو برای درهم تنیدن برنامه‌ی درسی علوم ابتدایی 87

آموزش و پرورش در دوره‌ی انتقال 87

تلفیق درس دینی و قرآن در برنامه‌ی درسی نظام آموزشی متوسطه 89

الگوهای تلفیق در برنامه درسی دوره‌ی‌ ابتدایی 1380 89

تأثیر آموزش تلفیقی در یادگیری دانش‌آموزان پایه اول ابتدائی شهر تهران 90

 

 

فهرست منابع:

الف ـ كتب فارسی

ب ـ پایان‌نامه‌ها

ج ـ مقالات

د ـ سایت‌ها

رـ كتب انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

  • بهینه سازی چهار سلول خورشیدی لایه نازک متفاوت با لایه دریچه ای یکسان In2S3 با تغییر در ساختار

    بهینه سازی چهار سلول خورشیدی لایه نازک متفاوت با لایه دریچه ای یکسان In2S3 با تغییر در ساختار بهینه سازی زیر سطح رنگی لایه دریچه ای لایه جاذب CGS سلول خورشیدی لایه نازک دانلود مقلات رشته برق دانلود مقلات برق…

  • ارزیابی مهمترین دلایل ناکارامدی گزارشهای ارزیابی محیط زیستی (EIA) سدهای بزرگ در ایران

    ارزیابی مهمترین دلایل ناکارامدی گزارشهای ارزیابی محیط زیستی (EIA) سدهای بزرگ در ایران گزارش ارزیابی آثار محیط زیستی سد بزرگ روشهای ارزیابی سدهای بزرگ در ایران اثرات زیست محیطی سدهای بزرگ در ایران ارزیابی مهمترین دلایل ناکارامدی گزارشهای ارزیابی محیط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای اسلامی روستایی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای اسلامی روستایی مبانی نظری شوراهای روستایی پیشینه شوراهای روستایی پیشینه تحقیق شوراهای روستایی مبانی نظری پژوهش شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای روستایی دانلود مبانی نظری…

  • پاورپوینت آشنایی با زبان نمادین رنگ ها

    پاورپوینت آشنایی با زبان نمادین رنگ ها پاورپوینت آشنایی با زبان نمادین رنگ ها تحقیق آشنایی با زبان نمادین رنگ ها مقاله آشنایی با زبان نمادین رنگ ها آشنایی با زبان نمادین رنگ ها زبان نمادین رنگ ها رفتن به…

  • پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

    پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی دانلود پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی راثبلوم پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلـوم دانلود پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون پرسشنامه…

  • کاربرد پلیمرهای مزوپور

    کاربرد پلیمرهای مزوپور کاربرد پلیمرهای مزوپور رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه تعدادی از برنامه های کاربردی امیدوارکننده برای پلیمرهای مزوپور وجود دارد، که از آن به عنوان حامی کاتالیزور یا کاتالیزور فاقد فلز، در فن آوری های غشاء، جداسازی…

  • پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

    پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه زیرساخت های مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان پرسشنامه زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی 2 مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه نظری رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی فصل دوم پایان نامه رضایت…

  • پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان برای پیاده سازی ERP

    پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان برای پیاده سازی ERP پرسشنامه erp پرسشنامه ارزیابی پیاده سازی erp پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان برای پیاده سازی ERP پرسشنامه ارزیابی پیاده سازی erp در سازمان های دولتی پرسشنامه برنامه ریزی منابع سازمانی پرسشنامه عوامل حیاتی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی ادبیات نظری مدیریت دانش در آموزش عالی فصل…