رویکردهای انتخاب مخاطب در رادیو با تاکید بر خلاقیت در ساخت برنامه های آن

رویکردهای انتخاب مخاطب در رادیو با تاکید بر خلاقیت در ساخت برنامه های آن

برنامه سازی خلاق در رادیو
اصول برنامه سازی خلاق در رادیو
شناسایی ابعاد برنامه سازی خلاق در رادیو
شناسایی مولفه های برنامه سازی خلاق در رادیو
عوامل موثر بر اصول برنامه سازی خلاق در رادیو
پروژه برنامه سازی خلاق در رادیو
توصیف عوامل موثر بر اصول برنامه سازی خلاق در رادیو
دانلود پروژه عوامل موثر بر اصول برنامه سازی خلاق در رادیو

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته رسانه

رویکردهای انتخاب مخاطب در رادیو  با تاکید بر خلاقیت در ساخت برنامه های آن

 

 

 

 

مقدمه

   جهان معاصر، جهان جنگ رسانه‌هایی‌ست كه به مددِ فن‌آوری‌های افسانه‌ای و موقعیت ویژه‌ی خود بیشتر از هر عامل دیگری در هدایت توده‌های مردمی نقش ایفا می‌كنند.رسانه‌های دیداری و شنیداری از چنان قابلیتی برخوردارند كه می‌توانند در كوتاه مدت با برنامه‌سازی‌ها، فضاسازی‌ها، تبلیغات و راهكارهای ویژه‌ی خود معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را متحول كنند.عصر امروز را عصر سلطه ارتباطات می‌نامند، چرا كه رسالت اطلاع‏رسانی در مورد همه مسائل جهان، بر دوش رسانه‏های جمعی است. امروزه رسانه‌ها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، به طوری كه می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای شده نام گذاشت.

افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی دربخش‌های مختلف زندگی بشری سبب شده است ازتوان بالای ‏رسانه در تحولات گوناگون استفاده شود ونقش رسانه‌ها درآگاهی، هموار‌سازی وگسترش بحران‌ها برجسته ‏گردد. به بیان دیگر، رسانه‌ها همان گونه که در تضعیف پایه های امنیتی مؤثرند، می توانند در ایجاد وتحکیم ‏آن نیز سهم فراوانی داشته باشند. همچنین نباید از یاد برد که تلاش‌های مربوط به استفاده از تكنولوژی ‏ارتباطی در فرایند توسعه ابتدا با استفاده از رادیو آغاز شد. هنوز این رسانه ارزان و با انعطاف بیشتر از سایر ‏رسانه‌ها در پروژه‌های توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً سه چهارم سكنه كشورهای در حال توسعه از ‏رادیو استفاده می‌كنند. ‏

 

تاریخ تحول تکنولوژیهای ارتباطی نشان داده است وقتی رسانه جدیدی اختراع می‌شود عده‌ای فکر می‌کنند که رسان ه های قدیمی از بین می‌روند، اما واقعیت موجود نشان می‌دهد که هنوز هم از رسان ه های قدیمی به اشکال مختلف استفاده می‌شود. چون هر رسانه‌ای دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود است که رسانه دیگر آن ویژگی را ندارد. در حال حاضر رقابت بیشتر رسان ه های مختلف برای جذب مخاطب بیشتر است چرا که افزایش منابع فرستنده به رقابت رسانه ها منجر می‌شود؛ رقابتی که در جهت جذب مخاطبان هرچه بیشتر است؛ مخاطبانی که امروزه با ویژگی‌هایی چون متنوع بودن، فعال بودن و گزینشی عمل کردن نسبت به گذشته مشخص می‌شوند. 

 

یک ملاک مهم در ارزیابی موفقیت هر رسانه‌ای، بررسی تعداد و میزان استفاده مخاطبان از آن رسانه است و انگیزه یا تغییری که در رفتارمخاطب بوجود می‌آورد واین، زمانی حاصل می‌شود که یک رسانه دارای ویژگیهای متمایز و متفاوت نسبت به سایر رسان ه ها باشد. در حال حاضر حدود 60 ایستگاه رادیویی در ایران فعالیت می‌کنند. بدون شک بعضی از این مراکز نسبت به بعضی دیگر از تعداد مخاطبان کمتر یا بیشتری برخوردارند. دلایل این موضوع می‌تواند بسیاری از موارد کمی و کیفی را شامل می‌شود. از آنجا که یکی از ویژگیهای کار علمی، تحدید موضوع است در این پژو هش، رسانه رادیو بررسی می-شود و از میان عوامل زیادی که در موفقیت و یا شکست رسانه رادیو تاثیر گذار است به بحث خلاقیت در برنامه‌سازی رادیو پرداخته می شود. خلاقیت فرایندی است كه بوسیله آن چیزی مثل فكر،‌ایده یا یك شی جدید تولید شودخلاقیت شیوه‌ای از تفكراست كه اید ه های  جدید را  بوجود  می‌آورد (كینگ واندرسون، 1386،ص17) . 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

رسانه

خلاقیت در رادیو

شناخت ابعاد خلاقیت

اصول برنامه سازی خلاق

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

1-2- تحقیقات پیشین 8

2-2- نظریه های مربوط به موضوع تحقیق 9

1-2-2- اهمیت ارتباطات جمعی 9

د- قابل رویت بودن آثار پیام 10

هـ- ارتباط سطحی و ناپایدار 11

2- نهادی بودن ارتباطات جمعی 13

3- وابستگی ارتباطات جمعی به سایر عناصر زندگی اجتماعی 14

2-2-2 وسایل ارتباط جمعی 16

3-2-2- رادیو 17

4-2-2- تعریف و تاریخچه مخاطب 23

5-2-2- مخاطب و تحول‌های آن 24

6-2-2- نظری ه های مخاطب 25

7-2-2- فعالیت مخاطب(فعال و منفعل) 26

8-2-2- مخاطب رادیو 28

1-8-2-2- قدرت انتخاب و گزینش مخاطبان در ایران 30

رویکرد مصلحت گرا 31

رویکرد نیاز محور 31

رویکرد نیاز مصلحت 32

ب) رادیوهای اختصاصی 33

ج) رادیوهای تخصصی 33

4-9-2-2- معایب رادیو 34

6-9-2-2- برنامه 36

1- 6-9-2-2- برنامه زنده 36

2-6-9-2-2- برنامه ترکیبی 36

9-9-2-2- تکنیک‌های ساخت برنامه با مواد زیر امکان پذیر است: 37

10-9-2-2- قالبهای رایج در ایران 37

10-2-2-  تغببرات محیطی، سازمان‌ها و خلاقیت 38

11-2-2- خاستگاه خلاقیت 40

12- 2- 2- مفهوم شناسی خلاقیت 42

13- 2- 2- فراگرد خلاقیت 45

2- افزایش حساسیت افراد نسبت به مسأله 47

3- مهیا ساختن شرایط خلاقیت از طریق فراهم ساختن مواد خام لازم 47

4- ایجاد سلاست فکر 48

5- استمرار فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر روی مسأله 48

6- درخشش ناگهانی یک فکر 49

1-14-2-2- انواع خلاقیت 51

15- 2- 2- ویژگیهای افراد اخلاق 53

عدهای دیگر ویژگیهای افراد خلاق را به صورت زیر دسته بندی کردهاند: 53

16- 2- 2- دیدگا ه ها در مورد افراد خلاق 56

17-2-2- دیدگا ه های مختلف درباره خلاقیت 57

2-17-2-2- خلاقیت از دیدگاه سازمانی 58

18- 2- 2- نظری ه های خلاقیت 60

نظریه های فلسفی خلاقیت 60

1-18-2-2- نظری ه های علمی خلاقیت 62

2-18-2-2- دیدگاه روانشناختی اجتماعی 63

3-18-2-2- دیدگاه عصب شناختی 64

19- 2- 2- سازمان چیست؟ 67

عوامل اصلی ساختاری در سازمانهای رسانه ای 68

20- 2- 2- خلاقیت سازمانی در سازمانها 70

1-20-2-2- عوامل کلیدی موفقیت خلاقیت سازمانی: 72

2-20-2-2- ساختار خلاق 74

جدول مقایسه ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی 75

3-20-2-2- فرهنگ سازمانی خلاق 77

4-20-2-2- محیط خلاق 77

سبک مدیریت مناسب 80

21- 2- 2- عوامل موثر بر خلاقیت: 81

1- عوامل فردی: 82

2- عوامل محیطی: 83

3- عوامل گروهی: 83

4- عوامل سازمانی: 84

منابع

 

 

 

 

 

 

  • تشریح مبانی زیرساخت مدیریت دانش

    تشریح مبانی زیرساخت مدیریت دانش مبانی زیر ساخت مدیریت دانش زیرساختهای مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc دانلود پایان نامه مدیریت دانش فناوری‌های مدیریت دانش پایان نامه زیرساختهای مدیریت دانش پایان نامه مبانی زیر ساخت…

  • برآورد بها تمام شده فعالیتهای دانشگاه با سیستم ABC

    برآورد بها تمام شده فعالیتهای دانشگاه با سیستم ABC سیستم هزینه یابی هزینه یابی دانشگاه هزینه یابی بر مبنای فعالیت محاسبه هزینه تمام شده فعالیتهای دانشگاه محاسبه هزینه تمام شده فعالیتهای دانشگاه کاشان با سیستم ABC محاسبه هزینه تمام شده…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی موفق مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی موفق مدیریت دانش مبانی نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش دانلود مبانی نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش ادبیات نظری اثربخشی موفق مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه اثربخشی موفق…

  • ارائه روشی نوین و تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد سازمانی

    ارائه روشی نوین و تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد سازمانی ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان ارزیابی عملکرد شهرداری ها شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن کاربرد QFD در ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد سازمان با QFD پایان‌نامه…

  • بررسی دوره هویت و پایه های نظری هویت به تاکید بر انواع سبک های پردازش هویت

    بررسی دوره هویت و پایه های نظری هویت به تاکید بر انواع سبک های پردازش هویت سبک هویت مقاله سبک هویت تحقیق در مورد سبک هویت بررسی دوره هویت پایه های نظری هویت انواع سبک های پردازش هویت رفتن به…

  • عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی

    عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نظریه هرزبرگ آموزش و پرورش معلمان تربیت بدنی عوامل انگیزش شغلی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ دانلود پایان نامه…

  • ارزیابی اجرای بودجه بندی عملیاتی در شرکت‌های آب و فاضلاب ایران براساس مدل شه

    ارزیابی اجرای بودجه بندی عملیاتی در شرکت‌های آب و فاضلاب ایران براساس مدل شه بودجه ریزی عملیاتی پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل شه اجرای بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل شه پیاده سازی بودجه…

  • پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری

    پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری دانلود پاورپوینت نقش مدیریت مشاركتی و نظام پیشنهادات درتوسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری مشاركت چیست مدیریت مشاركتی چیست اهداف مدیریت مشاركتی مدیریت مشاركتی…

  • بررسی فرآیند دادرسی طلاق در حقوق ایران

    بررسی فرآیند دادرسی طلاق در حقوق ایران دادرسی طلاق در حقوق ایران طلاق در حقوق ایران انواع طلاق در حقوق ایران بررسی طلاق در حقوق ایران موجبات طلاق در حقوق ایران طلاق توافقی در حقوق ایران شرایط طلاق در حقوق…

  • ارزیابی اثرات ساختار سازمانی بر رضایت شغلی پرسنل

    ارزیابی اثرات ساختار سازمانی بر رضایت شغلی پرسنل ساختار سازمانی رضایت شغلی رضایت شغلی کارکنان دانشگاه تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی دانلود پایان نامه رضایت شغلی دانلود پایان نامه تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر ساختار سازمانی بر…