ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

فرآیند خودكنترلی
ماهیت خودكنترلی
نظریه یادگیری اجتماعی راتر در مورد خودكنترلی
ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی
تحقیق خودكنترلی
انواع خودكنترلی
دانلود تحقیق خودكنترلی

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته روانشناسی

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

خودکنترلی یعنی فرد کنترل رفتارها، احساسات و غرایز خود را با وجود برانگیختن برای عمل داشته باشد. یک کودك یا نوجوان با خودکنترلی، زمانی را صرف فکرکردن به انتخاب ها و نتایج احتمالی می کند و سپس بهترین انتخاب را می کند(فرایز و هوفمن ، 2009). خودکنترلی را مایر و سالووی (2003)، تحت عنوان کاربرد صحیح هیجان ها معرفی می نمایند و اعتقاد دارند که قدرت تنظیم احساسات موجب افزایش ظرفیت شخصی برای تسکین دادن خود، درك کردن اضطراب ها، افسردگی ها یا بی حوصلگی های متداول می شود. افرادی که به لحاظ خودکنترلی ضعیف اند، دائماً با احساس ناامیدی، افسردگی، بی علاقگی به فعالیت دست به گریبان اند، در حالی که افراد با مهارت زیاد در این زمینه با سرعت بیشتر می توانند ناملایمات را پشت سر گذاشته و میزان مشخصی از احساسات را با تفکر همراه نموده و مسیر درست اندیشه را بپیمایند(صفری، 1387). خودکنترلی به معنی سرکوب کردن هیجانات و احساسات نیست. برعکس، خودکنترلی یعنی اینکه ما یک انتخاب برای چگونگی ابراز احساساتمان داریم و چیزی که مورد تاکید است، روش ابراز احساسات است به طوری که جریان تفکر را تسهیل کند(گلمن ، 1995 ؛ به نقل از پارسا، 1380). 

 

از جمله فواید کنترل و تنظیم هیجانات کنترل سطوح برانگیختگی برای به حداکثر رساندن عملکرد، پشتکار داشتن، به رغم دلسردی و وسوسه، جلوگیری از واکنش مخرب در مقابل تحریک و عملکرد صحیح به رغم فشارهای وارده می باشد. ناتوانی در تنظیم هیجان حاصل از مخالفت های اجتماعی و ترس از این گونه مخالفت ها گاهی آنقدر شدید است که بر تلاشهای فرد برای انجام عمل صحیح چیره می شود(شیپز، کاترین و میرن ، 2009). 

تحقیقات نشان داده است که خودکنترلی بین عناصر تشکیل دهنده رخدادهای رفتاری با درنگ های زمانی(به تعویق انداختن کار) پلی برقرار می کند. در صورتی که بین این رخدادها، پاسخ ها و پیامدها فاصله ای نباشد یا فاصله کمی باشد(یعنی بین رخدادهای محیطی و رفتاری که فرد انجام می دهد) احتیاجی به خودکنترلی نخواهد بود. 

 

بنابراین، سازماندهی در عرض زمان، یکی از ویژگی های مهم تعریف خودکنترلی است. بیابانگرد(1384)، دریافت که کنترل رفتار خود یک تکنیک موثر برای کاهش زمان لازم جهت انجام تکلیف و افزایش زمان لازم برای رفتارهای تکلیف مدار است. بنابراین، خودکنترلی می تواند به افراد کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند.نادی و سجادیان(1385)، در تحقیق خود بیان کرده اند که مفاهیم خود راهبری  یا خودمدیریتی از نظر فلسفی به اگزیستانسیالیست ها  و از نظر روانشناختی به انسانگرایان  نسبت داده شده است(بیلر و اسنومن ، 1990). در حوزه تعلیم و تربیت ریشه های خودراهبری را می توان در دیدگاه های تجربه گرایانه جان دیویی  پیدا کرد(ویلیامز، 2004 ؛ به نقل از نادی و سجادیان، 1385). همچنین مفاهیم خودتنظیمی  و خودکنترلی در نظریه های یادگیری شناختی اجتماعی بندورا  و نظریه های خودتعیین گری  دسی و ریان ، زیمرمن ، پینتریچ و شانک  (2002)، از مبانی اصلی و پایه ای هستند.

 

 

از نظر پینتریچ و شانک(2002)، گرچه نظریه خودتعیین گری به عنوان نظریه ای در روانشناسی یادگیری و انگیزش به ارتباط بین خودمختاری و خودتنظیمی با پیشرفت و یادگیری می پردازد، اما در حوزه های دیگری مانند کار، سلامت، اخلاق و ارزشها و ارتباطات اجتماعی نیز به کار میرود. از اینرو، خودگردانی شامل مفهومی جامع و چندوجهی است که جنبه هایی چون خودگردانی در یادگیری، خودگردانی در سلامت فردی، خودگردانی در مدیریت فشارهای روانی، خودگردانی در ارتباطات، خودگردانی در اخلاق و ارزشها و … را شامل می شود.

 

 آنچه محققان در این مقاله به آن می پردازند، خودگردانی به مفهوم کلی آن می باشد که حوزه شناختی، هیجانی و رفتاری انسان را دربر می گیرد. مفهوم مورد نظر محققان، در نظریه ها و الگوهای مختلف به تعابیر متعددی مانند خودگردانی، خودمختاری، خودتنظیمی، مدیریت خود و خودکنترلی بیان شده است. تعاریف خودکنترلی با توجه به چهارچوب های نظری مختلف، با یکدیگر متفاوت می باشد، اما بیشتر آنان بر این نکته تاکید دارند که این فرایند، مستلزم فعال سازی و تقویت شناخت ها و رفتارهایی است که متوجه هدف مورد نظر است. ویژگی خودکنترلی یا خودگردان به کسی گفته می شود که اهداف مشخصی دارد و رفتارهای به خصوصی را برای دستیابی به مقاصد خود در پیش می گیرد. چنین فردی بر راهبردها و اعمال خود نظارت کرده و آنها را به منظور کسب موفقیت، اصلاح و تعدیل می کند(کدیور، 1388). 

 

 

 

 

فهرست مطالب

ماهیت خود کنترلی 

2-8- مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر 

2-9- انواع كنترل و نظارت 

1-2-9- كنترل پیش از عمل 

2-2-9- كنترل سكانی 

3-2-9- كنترل تفكیكی (بلی- خیر) 

4-2-9- كنترل بعد از عمل 

2-10- ارزیابی انواع كنترل 

2-11- مراحل فرآیند خودكنترلی 

1-2-11- تعیین معیار یا استاندارد 

2-2-11- سنجش عملكرد 

3-2-11- تشخیص انحرافات از طریق تطبیق عملكرد با استاندارد 

4-2-11- انجام اقدامات اصلاحی 

2-12- مرور تحقیقات پیشین 

1-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی 

2-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی 

2-13- جمع بندی 

 

منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات با عنوان سیستم ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی فریمی در سیستم OFDM

    پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات با عنوان سیستم ارائه الگوریتم جدید برای همزمانی فریمی در سیستم OFDM دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برقمخابرات همزمانی فریمی در سیستم OFDM دانلود پایان نامه همزمانی فریمی در سیستم OFDM سیستم…

  • پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد

    پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه 32 سوالی فرهنگ سازمانی هافستد دانلود پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه استاندارد 22 سوالی فرهنگ سازمانی گرت هافستد پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد دانلود پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه…

  • رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکتهای فعال بازار سهام تهران

    رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکتهای فعال بازار سهام تهران اثربخشی کنترل راهبردی بازار سهام تهران رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکتهای فعال بازار سهام تهران متغیرهای کنترل راهبردی دانلود رساله دكترای…

  • بررسی ساز و برگ سیستمهای انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر

    بررسی ساز و برگ سیستمهای انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر تجهیزات انتقال انرژی الکتریکی سیستمهای مدرن انتقال انرژی سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر بررسی انواع تجهیزات خانواده FACTS بهره برداری و کنترل سیستمهای قدرت بررسی تجهیزات سیستمهای انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش یادگیری سازمانی مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی ادبیات نظری یادگیری سازمانی فصل دوم پایان نامه یادگیری سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی ادبیات و مبانی…

  • پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

    پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه ERP پرسشنامه مراحل پیاده سازی erp پرسشنامه پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پرسشنامه پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه شاخص های موفقیت…

  • داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند

    داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند عامل طبقه بندی رفتار واکنشی رفتار پیش فعال داده کاوی جریان داده ها دانلود داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش…

  • مدیریت پروژه،زمینه های آن و رابطه مدیریت پروژه با جنبه های دانش مدیریت

    مدیریت پروژه،زمینه های آن و رابطه مدیریت پروژه با جنبه های دانش مدیریت مدیریت پروژه زمینه های مدیریت پروژه تاثیرات ساختار سازمانی بر پروژه ها رابطه مدیریت پروژه با جنبه های دانش مدیریت مدیریت پروژه،زمینه های آن و رابطه مدیریت…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی با عنوان پیاده سازی تولید ناب در شرکت ساخت ماشین و ابزار تراکتور سازی تبریز

    پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی با عنوان پیاده سازی تولید ناب در شرکت ساخت ماشین و ابزار تراکتور سازی تبریز تولید ناب تولید ناب در ایران اجرا سیستم تولید ناب استقرار سیستم تولید ناب پیاده سازی سیستم تولید ناب…

  • مقاله شمع درجا (Bored pile)

    مقاله شمع درجا (Bored pile) شمع ریختنی شمع جایگزینی شمع های بتنی شمع بدون تغییر مکان اجرای شمع درجای بتنی دانلود مقاله شمع درجا رفتن به سایت اصلی شمع درجا (Bored pile)   معرفی شمع درجا از خانواده شمع های…