مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت مدیریت دانش

مبانی نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش
پیشینه تحقیق عوامل موفقیت مدیریت دانش
ادبیات نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه عوامل موفقیت مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موفقیت مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه  مهندسی صنایع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت مدیریت دانش

 

 

 

 

چکیده

ارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش، اولین گام در استقرار مدیریت دانش است که کلیه سازمان ها ملزم به انجام آن در این مسیر هستند، زیرا اگر مقتضیات، زیرساخت ها و پیش نیازهای مناسب و لازم برای استفاده از چنین فرآیندی فراهم نباشد حاصلی به جزء اتلاف منابع انسانی، وقت و منابع مالی نخواهد داشت. در این تحقیق به بررسی مقتضیات وجودی سازمان جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی- گروه شناورهای اثرسطحی پرداخته شده است.

 

      این تحقیق از نوع توصیفی اکتشافی می باشد. در مرحله اول با توجه به مطالعات پیشین انجام شده، مقتضیات مدیریت دانش شناسایی و بومی سازی شدند. در مرحله دوم، وضعیت مقتضیات وجودی سازمان در قالب پنج معیار، 21زیر معیار و 48 گزاره  از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از پرسش نامه این مرحله، از طریق نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. د ر مرحله سوم، زیر معیارها بر اساس میزان اهمیت و کاربرد آن ها در مراحل مختلف چرخه دانش، با استفاده از روش ویکور که از روش های تصمیم گیری چند معیاره است، اولویت بندی گردیدند. 

 

     در بررسی وضعیت مقتضیات وجودی مدیریت دانش، سازمان در سه معیار ظرفیت چارچوب سازمان، ظرفیت مدیریت دانش و ظرفیت فناوری، وضعیت مناسبی داشت و در دو معیار  ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان و ظرفیت مدیریت تغییر در وضعیت مناسبی قرار نداشت. در اولویت بندی زیرمعیارها، حمایت و تعهد مدیریت، مشارکت کارکنان و آموزش به ترتیب بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند.

نتایج حاصل از این پژوهش می تواند مورد استفاده سازمان های صنعتی و نظامی، خصوصاٌ سازمان صنایع دریایی-گروه شناورهای اثر سطحی جهت پیاده سازی مدیریت دانش، قرار گیرد. 

 

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

ارزیابی مقتضیات

اولویت بندی

گروه شناورهای اثرسطحی

 

 

 

 

مقدمه

     در عصر امروز، دانش موجود درسازمان ها ازمهمترین دارایی های آنها محسوب می شود و  توانسته است خود را به عنوان یکی از اثربخش ترین وچالش برانگیزترین موضوعات مدیریتی معرفی نماید. مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است و به تلاش هایی اشاره دارد که به صورت سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می گیرد(ال دفت، 1377). 

مقتضیات مدیریت دانش می تواند به عنوان عواملی تعریف شود که اگر به طور مناسبی لحاظ گردند منجر به اطمینان یافتن سازمان به دستیابی به یک مزیت رقابتی و موفقیت اجرای یک رویکرد گردند(محمدی، 1387) (روکارت، 1979).

 

     داونپورت و پرابست  با انجام مطالعه موردی و بررسی شرکت های بزرگی مانند آمازون دات کام، لیستی از عوامل کلیدی موفقیت را برای پیاده سازی مدیریت دانش ارائه کرده اند که عبارتند از: رهبری، اندازه گیری عملکرد، خط مشی سازمانی، کسب و اشتراک دانش، ساختار سیستم های اطلاعاتی، الگوبرداری و آموزش(داونپورت و پرابست، 2002). 

 

     انصاری و نوروز نژاد (2013) در راستای اولویت بندی شاخص های مدیریت دانش، در تحقیقی که در سازمان اوراق بهادار انجام دادند، با استفاده از روشTOPSISتاپسیس، 26زیر معیار را بر اساس شش معیار اصلی خلق دانش،اکتساب دانش، یادگیری سازمانی،به اشتراک گذاشتن دانش، بهره برداری از دانش و ذخیره سازی دانش  مورد بررسی قرار دادند. این معیارهای اصلی دربرگیرنده شاخص ها و  اهداف سازمان هستند که در راستای آن ها، مدیریت دانش پیاده سازی می شود. در این تحقیق زیر معیارهایی مانند کار تیمی، تداوم یادگیری و استفاده از افرادی که برای دانش سازمانی ارزش قائل هستند، بالاترین اولویت را به دست آوردند و  راه حل های قدیمی بازیابی اطلاعات،اجرای ایده های جدید و آشنایی کارکنان با اینترنت، کمترین اولویت را به دست آوردند(انصاری و نوروزنژاد، 2013، 433-426). 

 

     محقر و همکاران(1391) در تحقیق خود در شرکت مکو یازده عامل را به عنوان عوامل موفقیت مدیریت دانش شناسایی و سپس به رتبه بندی این عوامل بر اساس روش گسترش عملکرد کیفیت فازی پرداخته اند. مدیریت منابع انسانی،حمایت و رهبری مدیریت و زیرساخت سازمانی بالاترین اولویت ها را به دست آورده اند(محقر و همکاران، 1391).

 

     سعیدی  و همکاران(2012) عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش را در قالب 33 زیر معیار، بر اساس چهار شاخص اصلی  جنبه استراتژیک، جنبه سازمانی، جنبه زیرساخت ها، جنبه اجتماعی و فرهنگی و جنبه سرمایه اجتماعی در شرکت بهنوش، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبه بندی کرده است. در این تحقیق چشم انداز استراتژیک، تعهد مدیریت و دسترسی به دانش بالاترین رتبه ها را به دست آوردند. هدف اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت بهنوش، بهبود اوضاع شرکت، در  پنج شاخص فوق بااستفاده از 33زیرمعیار  است(سعیدی و همکاران، 2012، 1341-1335).

 

     در پژوهش حاضر در ابتدا بر اساس مطالعات پیشین، زیر معیارهایی برای سنجش مقتضیات و وضعیت زیرساخت های موجود برای پیاده سازی مدیریت دانش تعریف می گردد و این زیر معیارها در قالب پنج معیار ظرفیت افراد و فرهنگ سازمان، ظرفیت چارچوب سازمان، ظرفیت مدیریت دانش، ظرفیت مدیریت تغییر و ظرفیت فناوری قرار می گیرند و بر اساس آن ها به بررسی وضعیت مقتضیات مدیریت دانش پرداخته خواهد شد. در ادامه زیر معیارهای سنجیده شده ، بر اساس میزان اهمیت و کاربرد آن ها در چرخه دانش اولویت بندی می شوند.

 

 

 

 

 

فهرست

 

فهرست مطالب

چکیده 1

 

 

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه.14

2-2- تاریخچه مدیریت دانش.15

2-3- مفاهیم  مدیریت دانش.18

2-4- انواع دانش.22

2-5- ویژگی های دانش25

2-6- منابع دانش.27

2-7- تفاوت مدیریت داده،مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش.27

2-8- تعریف مدیریت دانش28

2-9- کاربرد مدیریت دانش.30

2-10- اصول مدیریت دانش.31

2-11- روش های دانش آفرینی در سازمان33

2-12- مزایای مدیریت دانش.34

2-13- چرخه دانش35

2-14- مقتضیات،زیر ساخت ها و عوامل موفقیت مدیریت دانش38

2-15- معیارها و زیر معیارهای بررسی شده در تحقیقات پیشین38

2-15-1- تحقیقات داخلی39

2-15-2- تحقیقات خارجی40

2-16- معیارها و زیر معیارهای مورد بررسی این تحقیق.41

2-17- تحقیقات پیشین در زمینه اولویت بندی معیار ها و زیر معیارها.51

2-18- انتخاب روش اولویت بندی زیر معیارها52

2-18-1-تصمیم گیری چند معیاره52

2-18-2- فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) . .58

2-18-3- روش ویکور 58

2-18-4- دلایل بهکارگیری روش ویکور در این تحقیق.59

2-19- جمع بندی و نتیجه گیری 61

 

 

 

منابع و مآخذ

 

 

 

فهرست جداول

جدول2-1- نخستین تلاشها در راستای مدیریت دانش.17

جدول2-2-  خصوصیات داده،اطلاعات و دانش22

جدول2-3-  مزایای کمی و کیفی مدیریت دانش.35

جدول2-4- چرخه های مدیریت دانش از دیدگاه های مختلف.37

جدول2-5- معیارهای های بررسی شده مدیریت دانش در تحقیقات صورت گرفته49

 

 

 

 

فهرست اشکال و نمودارها

 

شکل 2-1- روابط داده، دانش و اطلاعات.18

شکل2-2- معیارهای اصلی مورد بررسی در تحقیق42

شکل2-3- مدل های MADM با توجه به طبقه بندی جبرانی و غیرجبرانی55

شکل 2-4- انواع روش های MADMاز نظر کاربرد57

شکل2-5- مدل مفهومی تحقیق.62

 

 

 

 

  • جزوه روانشناسی اجتماعی بر اساس کتاب رابرت بارون

    جزوه روانشناسی اجتماعی بر اساس کتاب رابرت بارون جزوه روانشناسی اجتماعی بر اساس کتاب رابرت بارون رفتن به سایت اصلی جزوه روانشناسی اجتماعی دکتر محمدی بر اساس کتاب رابرت بارون فایل اول : مرور سریع شب امتحان و بیان موضوعات…

  • پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان

    پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه فرهنگ مدیریت پرسشنامه عملکرد شغلی پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان پرسشنامه رابطه فرهنگ مدیریت و عملکرد شغلی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر فرهنگ مدیریت بر عملکرد شغلی کارکنان…

  • نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب

    نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب اقارب ترک انفاق تدلیس ازدواج مرد زن دار ازدواج زن شوهردار جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده ضمانت اجرا کیفری جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب…

  • خصوصیات طبیعی، انسانی شهرستان شوش و بررسی جاذبه های گردشگری آن

    خصوصیات طبیعی، انسانی شهرستان شوش و بررسی جاذبه های گردشگری آن خصوصیات طبیعی شهرستان شوش خصوصیات انسانی شهرستان شوش بررسی جاذبه های گردشگری شهرستان شوش ویژگی‌های طبیعی و انسانی شهرستان شوش جاذبه‌های طبیعی شهرستان شوش پایان نامه معرفی شهرستان شوش…

  • مبانی و ادله دفاع مشروع در قانون و منابع اسلامی و پیشینه آن در حقوق ایران

    مبانی و ادله دفاع مشروع در قانون و منابع اسلامی و پیشینه آن در حقوق ایران پیشینه و تاریخچه دفاع مشروع دفاع مشروع در حقوق ایران دفاع مشروع در فقه پایان نامه دفاع مشروع دفاع مشروع قانون جدید دفاع مشروع…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق دانلود مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق ادبیات نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق فصل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی مبانی نظری انحراف در تسهیلات بانکی دانلود مبانی نظری انحراف در تسهیلات بانکی پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی ادبیات نظری انحراف در تسهیلات بانکی فصل دوم پایان نامه انحراف در…

  • شرایط تحقق، استثنائات و ضمانت اجرای قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد 

    شرایط تحقق، استثنائات و ضمانت اجرای قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد  منع محاکمه مجدد قاعده منع رسیدگی مجدد قاعده منع مجازات مضاعف منع محاکمه مجدد پایان نامه قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف شرایط تحقق قاعده منع محاکمه و…

  • پاورپوینت تصویر ذهنی سازمانی

    پاورپوینت تصویر ذهنی سازمانی پاورپوینت تصویر ذهنی سازمانی تصویر ذهنی سازمانی تاریخچه تصویر ذهنی تعریف تصویر ذهنی اهمیت تصویر ذهنی عوامل موثر در ایجاد خودانگاره چرخه تصویر ذهنی(حلقه بازخورد ناخودآگاهانه) عوامل شکل دهنده تصویر ذهنی سازمانی عوامل شکل دهندهOSI نیروی…

  • سورگوم ( sorghum bicolor)

    سورگوم ( sorghum bicolor) سورگوم اصلاح سورگوم منشا ، گونه ها و نژاد سورگوم دانلود مقاله سورگوم ( sorghum bicolor) سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه…