مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش

مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش

مدل های مدیریت دانش
مدل های مدیریت دانش چیست
مدل های بلوغ مدیریت دانش
مدل های ارزیابی مدیریت دانش
مقایسه مدلهای مدیریت دانش
مدل های اصلی مدیریت دانش
انواع مدل های مدیریت دانش
مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش
مدل های پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش
مدل های مختلف مدیریت دانش
مدل های مفهومی مدیریت دانش
مدلهای مدیریت دانش مشتریان
پایان نامه مدل های مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

هدف از این پایان نامه مطالعه و بررسی انواع مدل های مدیریت دانش می باشد که در آن انواع مدل های مختلف و مفهومی مدیریت دانش تشریح و مقایسه می شوند.

 

 

 

مقدمهمدیریت دانش، موضوعی پیچیده و پویاست. موفقیت مدیریت دانش مستلزم نگرشی سیستمی است كه كلیه عوامل و اجزاء و فرایندهای مدیریت دانش را مد نظر قرار دهد. هر گونه جزء نگری ممكن است چالش های جدی بر سر راه موفقیت برنامه های مدیریت دانش به وجود آورد. بسیاری از سازمان ها بر این باور هستند كه دانش، مهمترین دارایی آنهاست، اما در عمل كمتر به آن پایبندند. یكی از دلایل عمده این امر آن است كه سازمان ها نمی دانند چگونه به سراغ مدیریت دانش بروند. برای این منظور در این بخش مدل‌های مختلف مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس نگرش و رویكردی كه صاحبنظران نسبت به مدیریت دانش اتخاذ كرده اند، مدل های مختلفی شكل گرفته است. اثربخشی هر كدام از این مدل ها به موقعیت و جایگاهی بستگی دارد كه سازمان در آن قرار گرفته-است.

 

 

 مدل نوناكا
نوناكا، مدلی پویا برای مدیریت دانش در خصوص فرایندهای ایجاد و انتقال دانش ارائه داده است كه در شکل زیر ملاحظه می-گردد.

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش (داخل فایل خریداری شده)

برای روشن شدن بیشتر ذیلاً عناصر سه گانه این مدل مورد بررسی قرار می گیرند:
الف) عنصر BaBa یك كلمه ژاپنی است كه به معنای فضا، مكان و شرایط لازم برای ایجاد دانش است (کیسی ، 1997). كیسی می گوید: “هیچ دانشی بدون وجود مكان و فضایی مناسب ایجاد نمی شود. نوناكا Ba را به این صورت تعریف می كند:

 

 

 

‹‹زمینه ای مناسب كه دانش در آن ایجاد، توزیع و به كار گرفته می شود.›› در ادامه، نوناكا چهار نوع Ba را به این صورت معرفی می كند:
1- ایجاد كننده،              2- تبدیل كننده،
3- نظام مند كننده،            4- اعمال كننده،
اینك به شرح مختصر هر كدام از این Ba ها می پردازیم.

 

 

1. Ba ایجاد كننده: عبارت است از یك تعامل رو در رو و فردی. این جا فضایی است برای افراد تا تجارب، احساسات، عقاید و مدل های ذهنی خود را تقسیم كند. این Ba به زمینه ای برای ‹‹جامعه‌پذیری›› اشاره می كند.
 

 

2. Ba تبدیل كننده: كه به تعاملی رو در رو و گروهی اشاره می كند و جایی است كه مدل های ذهنی افراد به واژه ها و مفاهیم مشترك تبدیل می شود. این Ba به زمینه ای برای ‹‹برونی سازی دانش›› اشاره می كند.
 

 

3. Ba نظام مند كننده: این Ba با تعاملات مجازی  و گروهی معرفی می شود و شامل ایجاد موقعیت‌های مناسب برای كد گذاری دانش می شود. این Ba به زمینه ای برای ‹‹تركیب دانش›› اشاره می كند. 
 

 

4. Ba اعمال كننده: كه عبارت است از فراهم آوردن زمینه های لازم برای انتقال دانش به تصمیمات و اقدامات سازمان و در نتیجه یادگیری های جدید توسط كاركنان. این Ba به زمینه ای برای ‹‹درونی‌سازی دانش›› اشاره می كند (نوناکا و تویوما ، 2000: 5-34). نوناكا معتقد است برای اینكه فرایندهای ایجاد دانش در سازمان اتفاق بیفتد، باید Ba به طور مناسب توسط سازمان ارائه و مهیا گردند.

 

ب) عنصر  SECI: این قسمت از مدل بر ایجاد دانش از طریق تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح تاكید می كند که در بخش چرخه دانش بدان اشاره شد. 

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 1
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54
2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55
2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55
2-5-2- مدل نوناكا مدیریت دانش 57
2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59
2-5-4- مدل رن جانستون مدیریت دانش 61
2-5-5- مدل ادل و گراسیون مدیریت دانش 62
2-5-6- مدل استیوهالس مدیریت دانش 64
2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ مدیریت دانش 65
2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) مدیریت دانش 70
2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو مدیریت دانش 70
2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست مدیریت دانش 73
2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

منابع و ماخذ

  • بررسی اثرات زن یا مرد بودن در حقوق کیفری ایران

    بررسی اثرات زن یا مرد بودن در حقوق کیفری ایران اثرات جنسیت در حقوق كیفری ایران بررسی اثرات زن بودن در حقوق کیفری ایران بررسی اثرات مرد بودن در حقوق کیفری ایران آثار جنسیت در عناوین مجرمانه آثار جنسیت در…

  • بررسی مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی

    بررسی مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی مدل جايزه اروپايي كيفيت (EQA) مدل جايزه ملي دمينگ مدل جایزه ملی کیفیت مالكوم بالدريج  محدوديتهای مدل‎هاي ارزیابی تعالي سازماني تحقیق مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی مقاله مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی رفتن…

  • فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی

    فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی فایل حسابداری مدیریت بلوچر فایل حل مسائل Blocher CostManagementaStrategicEmphasis رفتن به سایت اصلی فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی  …

  • مقاله رشته محیط زیست با عنوان دسترسی پذیری عناصر سنگین در خاك منطقه یك شهرداری تهران

    مقاله رشته محیط زیست با عنوان دسترسی پذیری عناصر سنگین در خاك منطقه یك شهرداری تهران محیط زیست شهری دسترسی پذیری زیستی عناصر سنگین خاك شهری دانلود مقاله رشته محیط زیست دسترسی پذیری عناصر سنگین در خاك رفتن به سایت…

  • شهرنشینی و تحولات شهرنشینی در ایران در نیم قرن اخیر

    شهرنشینی و تحولات شهرنشینی در ایران در نیم قرن اخیر شهرنشینی جمعیت شهری تحولات شهرنشینی در ایران شهرنشینی و تحولات شهرنشینی در ایران در نیم قرن اخیر شهرنشینی در ایران الگوهای رشد و توسعه شهری در ایران دانلود مقالات علوم…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه ادراک و انتظار دانش آموزان دانلود مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان ادبیات نظری…

  • تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس

    تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس درس پژوهی تفکر انتقادی دبیران مدارس اقدام پژوهی مدل های حضور پژوهش در درون مدرسه تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس دانلود مقاله مدیریت دانلود مقالات ترجمه شده…

  • متدولوژی های طراحی توسعه سیستم های اطلاعاتی و فرآیند تهیه معماری آنها

    متدولوژی های طراحی توسعه سیستم های اطلاعاتی و فرآیند تهیه معماری آنها اصول طراحی فرایندهای سیستم های اطلاعاتی روش های توسعه سیستم های اطلاعاتی انواع مدلهای توسعه سیستم های اطلاعاتی انواع متدولوژی توسعه سیستم های اطلاعاتی ایجاد و توسعه سیستم…

  • پروپوزال توسعه پایدار با برنامه ریزی گردشگری

    پروپوزال توسعه پایدار با برنامه ریزی گردشگری گردشگری پایدار شهرستان شوش برنامه ریزی گردشگری شهرستان شوش پروپوزال توسعه پایدار با برنامه ریزی گردشگری پروپوزال برنامه ریزی گردشگری با تاکید بر توسعه پایدار شناسایی پتانسیل گردشگری شهرستان شوش بررسی موانع توسعه…

  • اصلاح و بهسازی زمینهای مشکل آفرین با روشهای تراکم دینامیکی و پیش بارگذاری

    اصلاح و بهسازی زمینهای مشکل آفرین با روشهای تراکم دینامیکی و پیش بارگذاری اصلاح زمین پیش بارگذاری تراکم دینامیکی تحکیم و تثبیت خاک بهسازی عمیق خاك های سست اصلاح و بهسازی زمینهای مشکل آفرین اصلاح و بهسازی زمینهای مشکل آفرین…