نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

رضایت شغلی
نظریه های رضایت شغلی
شاخصهای رضایت شغلی
ارتباط رضایت شغلی با مفاهیم دیگر
دانلود پایان نامه رضایت شغلی
عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی
پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی
دانلود پایان نامه مدیریت

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

 

 

 

 

مقدمه

      رضایت شغلی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟ این مسأله ای است كه بسیاری افراد با آن دست به گریبانند. چه افراد جویای كار كه می خواهند برای اولین مرتبه محیط كار را تجربه كنند و چه كسانی كه سال هاست در حرفه خود مشغولند و از مشكلات آن رنج می برند. محیط كار هر انسانی خانه دوم اوست، چه بسیار افرادی كه عمده ساعات شبانه روز خود را مجبورند در محیط كاری خود بگذرانند. ساده پیداست كه این محیط نیز همچون خانه باید برآورنده حداقلی از نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آن ها بتوانند ضمن كسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود پرداخته و خدمتی صادقانه ارائه دهند.

 

 عوامل متعددی وجود دارد كه در كنار هم می توانند ایجاد كننده رضایت شغلی در افراد باشد. چه بسا تنها نبود یك عامل از مجموع این عوامل می تواند از ایجاد رضایت در فرد بكاهد یا حتی او را در زمره افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. میزان درآمد، وجهه اجتماعی، امكان ارتقای شغلی، نحوه مدیریت در محل كار، عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل خود از مهم ترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است. میزان درآمد عاملی در انتخاب شغل و یكی از جدی ترین و مهم ترین دلایل انتخاب شغل در افراد است، به گونه ای كه در بسیاری از موارد حتی می تواند باعث نادیده گرفتن عوامل دیگر باشد. گاه افرادی را می بینیم كه با وجود داشتن مشاغل مهم، كلیدی و دارای پایگاه و وجهه اجتماعی تنها به دلیل كمی درآمد از شغل خود احساس رضایت نكرده به گونه ای كه حتی در موارد بسیاری به تغییر شغل خود حتی با شغل هایی با منزلتی پائین تر اقدام می كنند.

( ادمین،25/5/1388،www.kimia.com )

 

در سال های اخیر پژوهش های زیادی در خصوص رضایت شغلی و رابطه آن با ارتباط اثربخش و سایر عوامل مؤثر در رضایت شغلی انجام گرفته است. رابینز   در ایالت نیوجرسی آمریكا در مورد روابط كارفرمایان با زیردستانشان تحقیقاتی انجام داده است. اودریافت كه مهارت های ارتباطی مدیران و رفتار سازمانی می تواند در رضایت شغلی كاركنان نقش مهمی را ایفا كند. هاستینگز2در تحقیق خود به این نتیجه رسید كـه مدیر می تواند بـا ایجاد زمینه روابط مؤثر در سازمان انگیزه و رغبت شغلی كاركنان را افزایش دهد. مون   در بررسی های خود خاطرنشان می كند كه مدیران با ارتباط مناسب و درست می توانند به كاركنان در دستیابی به اهداف سازمانی و تصمیم گیری عقلانی كمك كنند. كاكس (Cox) در پژوهشی كه در مورد قدرت نفوذ و ارتباط مدیران انجام داد دریافت كه یكی از مهارت های مدیر ارتباطی است و مدیران می توانند با استفاده از مهارت های ارتباطی بر كاركنان نفوذ بیشتری داشته و در نتیجه باعث انگیزش بیشتر در كاركنان شوند. بررسی ها نشان می دهند كه ارتباط مدیر بـا كاركنان یك جزء اصلی مدیریت است. مدیر می تواند به شیوه های مختلف مانند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( اتوماسیون، ایمیل، سایت، سامانه پیام کوتاه، تلفن، گفتگوی اینترنتی و …) تجهیزات و وسایل سمعی و بصری، ویدئو، نشریات و … با كاركنان ارتباط برقرار كند.مدیر با ایجاد ارتباطات اثربخش با كاركنان می تواند در افزایش روحیه گروهی و رضایت شغلی آنها نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.(حسن زاده و اعتصامی ، 1380،www.ui.com)

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

نظریه های رضایت شغلی

شاخصهای رضایت شغلی

ارتباط رضایت شغلی با مفاهیم دیگر

 

 

 

فهرست مطالب

  مقدمه

  رضایت شغلی و افزایش بهره وری

 رابطه شخصیت با موفقیت شغلی

 رابطه رضایت شغلی با شخصیت افراد

 تعاریف رضایت شغلی

 نظریه های رضایت شغلی

 شاخص های رضایت شغلی

 عوامل موثر بر رضایت شغلی

 رضایت شغلی و بهره وری

 عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی

 رضایت شغلی و تعهد سازمانی

 پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی

  رضایت شغلی و عملكرد

  اندازه گیری رضایت شغلی

  تعهد سازمانی

منابع

  • ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی

    ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی تلفیق در برنامه درسی برنامه‌های درسی تلفیقی سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی الگویی برای تدوین برنامه های درسی تلفیقی تلفیقی برنامه های درسی ضرورت برنامه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری مبانی نظری سازگاری دانلود مبانی نظری سازگاری پیشینه تحقیق سازگاری ادبیات نظری سازگاری فصل دوم پایان نامه سازگاری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ادبیات و مبانی نظری سازگاری رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری مبانی نظری تاب آوری پیشینه تحقیق تاب آوری پیشینه پژوهش تاب آوری فصل دوم پایان نامه تاب آوری مبانی نظری تاب آوری تحصیلی پیشینه تاب اوری پیشینه تحقیق تاب آوری پیشینه پژوهش تاب…

  • پاورپوینت منحنی یادگیری (ویژه ارائه کلاسی درس حسابداری مدیریت )

    پاورپوینت منحنی یادگیری (ویژه ارائه کلاسی درس حسابداری مدیریت ) دانلود پاورپوینت منحنی یادگیری تعریف منحنی یادگیری شرایط لازم جهت اجرای منحنی یادگیری محاسبه منحنی یادگیری کاربردهای منحنی یادگیری محدویت های منحنی یادگیری رفتن به سایت اصلی عنوان: پاورپوینت منحنی…

  • پاورپوینت مديريت منابع انساني و چرخة حقوق و دستمزد

    پاورپوینت مديريت منابع انساني و چرخة حقوق و دستمزد پاورپوینت مديريت منابع انساني و چرخة حقوق و دستمزد مديريت منابع انساني و چرخة حقوق و دستمزد تحقیق مديريت منابع انساني و چرخة حقوق و دستمزد فعاليت هاي چرخه حقوق و…

  • روشهای جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا

    روشهای جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا شیوه جبران خسارت جبران خسارت در حقوق بین الملل روشهای جبران خسارت در بیع بین الملل روشهای جبران خسارت در مسئولیت مدنی جبران خسارت در کنوانسیون بیع بین المللی کالا شیوه های…

  • پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی

    پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی به تعداد 70 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 2 مبانی نظری خودکارآمدی ادبیات نظری خودکارآمدی چارچوب نظری خودکارآمدی فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی پیشینه خودکارآمدی پیشینه تحقیق خودکارآمدی پیشینه داخلی خودکارآمدی پیشینه خارجی خودکارآمدی پیشینه پژوهش خودکارآمدی پیشینه…

  • پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک

    پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک اثربخشی سازمانی و نقش مدیریت تحول مدل منسجم پویای های سازمانی کاتر ماهیت تحول به عنوان یک فرآیند مراحل موجود در فرایند مدیریت تغییر مراحل موجود در فرایند تحول راهبرد يا استراتژي…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد، رتبه بندی و تحلیل بهره‌وری در سازمان با الگویی ترکیبی DEA و BSC

    پروپوزال ارزیابی عملکرد، رتبه بندی و تحلیل بهره‌وری در سازمان با الگویی ترکیبی DEA و BSC پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک تجارت نمونه پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال در خصوص ارزیابی عملکرد پروپوزال رتبه بندی شعب بانک تجارت شاخص…