پروپوزال بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

پروپوزال بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی
تحلیل محتوای کتاب درسی دین و زندگی
پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی 1
پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی دهم
انواع تحلیل محتوای کتب درسی
پروپوزال تحلیل محتوای کتاب درسی
ضرورت تحلیل محتوای کتب درسی
اهمیت تحلیل محتوای کتب درسی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

چکیده

پژوهش پیش رو با هدف بررسی میزان تناسب محتوای کتاب دین و زندگی (1) انجام شده است. در این پژوهش ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی تربیت، دین، تربیت دینی و ذکر عوامل مؤثر بر تربیت دینی، نقش ایمان در تربیت دینی، نقش تربیت دینی بر آرامش روانی، اصول و مبانی تربیت دینی و

 

همچنین توجه به اهداف، روش ها، مراحل تربیت دینی و اصول حاکم بر برنامه های دینی و قرآن دوره ی متوسطه، به معرفی کتاب دین وزندگی (1) و نقد و بررسی آن پرداخته شده است.

نمونه ی مورد نظر در این پژوهش شامل 472 نفر دانش آموز دختر و پسر مناطق سه گانه دبیرستان های شهر تهران است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان تمام دبیرستان های شهر تهران انتخاب گردیده است. 

 

با توجه به داده ها و تحلیل آن ها نتایج زیر به دست آمد:

 

میان محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان و نیاز های دانش آموزان رابطه مستقیم و بیشتر تناسب وجود دارد.

مطالب مطرح شده در کتاب دین و زندگی تا اندازه زیادی در پاسخ گویی نیازهای اساسی دانش آموزان موفق بوده است.

طرح مطالب دین وزندگی تا اندازه زیادی بر ا ندیشه ، اخلاق و اعمال دانش آموزان مؤثر بوده است.

 

 

 

کلید واژگان: آموزش و پرورش، کتاب دین و زندگی 1، دانش آموزان، تربیت دینی.

 

 

 

مقدّمه 

هر مکتبی با توجه به دیدگاهی که نسبت که به انسان دارد، دارای اهدافی است. دین مبین اسلام که آخرین دین و کامل­ترین ادیان الهی است، دارای راهکارهای عملی برای پرورش همه جانبه­ی استعدادهای انسان می­باشد. از نظر اسلام ابتدا باید انسان و ابعاد وجودی، نیروها و استعدادهای او را شناخت و آن­گاه به تربیت او پرداخت، زیرا شناخت حقیقت وجودی انسان مشکل است و هیچ انسانی نمی­تواند شناخت کاملی از انسان و نیازهای دنیوی و اخروی او داشته باشد. بنابراین خداوند متعال که آفریننده­ی انسان و ربّ و پرورنده­ی حقیقی اوست، برنامه­ی تربیتی انسان را تعیین فرموده و توسط پیامبرش به انسان ابلاغ نموده است. در این راستا زندگی پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه­ی معصوم (ع) و سیره­ی تربیتی آن­ها همانند ستاره­ای فروزنده و روشنگر، شیوه­ها و روش­های عملی دینداری و پرورش دینی را به ما نشان می­دهد تا با پیروی از آن­ها به هدف غایی و برتر یعنی قرب الهی برسیم.

 

از مطالعه و بررسی این پژوهش نتایجی به دست می­­آید که امیدوار است برای استفاده ­کنندگان مفید واقع گردد. در فصل اوّل تعاریف و مصادیق چندی از تربیت و پرورش آورده شده است که می­توان گفت تربیت عبارت است از ایجاد مقتضیات و رفع موانع برای آن­که استعدادهای ا­نسان در جهت کمال حقیقی شکوفا شود. در ادامه عوامل مؤثر در تربیت بیان شد که عبارت است از: وراثت، گزینش همسر، بارداری، شیر، غذا، خانه و خانواده، رفاقت و معاشرت، مدرسه، اجتماع، رسانه­ها، شغل و کار، عبادت و… .

در ادامه ­ی فصل اول به موضوعاتی از قبیل اصول و مبانی تربیت دینی، مراحل تربیت دینی از دیدگاه رسول مکرم اسلام (ص) و اوصاف تربیت دینی پرداخته شد. بنابراین با توجه به موضوعات بیان شده در فصل دوم نتایج زیر به دست می­آید:

فرآیند تربیت دینی و اجرای آن وابسته به مبانی و اصولی است که این موضوع براساس آن می­باشد. هر چه روش اجرای تربیت به اصول حاکم بر فرآیند تربیت دینی نزدیک­تر باشد، نتیجه­ی به دست آمده برای فراگیران راحت­تر، ملموس­تر و دقیق­تر خواهد بود.

باید در سیره ­ی تربیت دینی تفاوت­های فردی کودکان و نوجوانان، رابطه­ ی تربیت دینی با عادت شناخته شود، به رشد عقلی کودک و استدلالات او توجه گردد و در راه رسیدن به هدف الگوهایی برایش مهیا شود.

هر اندازه تربیت ساده، تدریجی، مستمر، آگاهانه، معتدل و با احترام صورت گیرد، نتیجه­ی به دست آمده برای مربّی و متربّی شیرین­تر و بادوام­تر خواهد بود.

 

در فصل سوم، نمودارها و جداول مربوط به پرسشنامه به طور شماتیک نمایش داده شد که حاصل تجزیه و تحلیل داده­ها می­باشد.

در ادامه­ ی این فصل براساس متغیّرهای موجود در فرضیات تحقیق به تجزیه و تحلیل متغیّرها پرداخته شده است. این متغیّرها عبارت است از:

متغیّر تناسب محتوای کتاب با نیاز دا­نش­آموزان

متغیّر نیاز­های اساسی دانش­آموزان

متغیّر اندیشه، اخلاق و اعمال دانش­آموزان.

بر اساس تحلیل صورت گرفته در فصل سوم این نتایج از پاسخ دا­نش­آموزان به دست آمده است:  

این متغیّر در سؤال­های 1تا 15 ذکر شده است و از مجموع 472 نفر دا­نش­آموز بطور کلی 52/10 درصد از کل نمونه تناسب میان محتوای کتاب دین و زندگی و نیازهای دانش­آموزان را در حد بسیار کم، 63/15 درصد در حد کم، 77/30 درصد در حد متوسط، 83/26 درصد در حد زیاد و 32/16 درصد در حد بسیار زیاد ارزیابی کرده­اند. 

با توجه به نتایج حاصل از تحلیل داده­ها مشاهده می­گردد به طور کلی 66/9 درصد از کل نمونه میزان پاسخگویی مطالب مطرح شده در کتاب دین و زندگی به نیازهای اساسی دانش­آموزان را در حد بسیار کم، 13 درصد در حد کم، 38/27 درصد در حد متوسط، 4/28 درصد در حد زیاد و 56/21 درصد در حد بسیار زیاد ارزیابی کرده­اند .

 با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده­ها مشاهده می­گردد به طور کلی 95/10 درصد از کل نمونه تأثیر کتاب دین و زندگی بر اندیشه، اخلاق و اعمال دانش­آموزان را بسیار کم، 95/16 درصد کم، 47/32 درصد متوسط، 04/26 درصد زیاد و 59/13 درصد خیلی زیاد ارزیابی کرده­اند.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول:تعاریف و مفاهیم بنیادین

چکیده

مقدّمه 1

کلیات تحقیق 6

بیان مسأله 7

اهداف تحقیق 8

اهمیت موضوع 9

پیشینه علمی تحقیق 9

سؤالات تحقیق 15

فرضیههای کلی تحقیق 15

ضرورت انجام تحقیق 16

مراحل و روش تحقیق 17

جامعه آماری تحقیق 19

نوآوریهای تحقیق 20

 

2-4-1- شیوه پژوهش

2-4-2- جامعهی آماری

2-4-3- معیارهای جامعه آماری

2-4-4- جنسیت

2-4-4-1- رشته تحصیلی

2-4-4-2- سن

2-4-4-3- وضعیت اقتصادی

2-5- بررسی سؤالات طراحی شده

2-5-1- روایی ابزار اندازه گیری

2-5-2- اعتبار پرسشنامه

فهرست منابع

 

 

 

 

 

  • پایان نامه رشته مهندسی برق و الکترونیک با عنوان تجزیه و تحلیل سیستم برقی قطار خودكشش (ریل باس)

    پایان نامه رشته مهندسی برق و الکترونیک با عنوان تجزیه و تحلیل سیستم برقی قطار خودكشش (ریل باس) واگنهای ریل باس سیستم برقی قطار دانلود پایان نامه قطار خودكشش دانلود پایان نامه قطار ریل باس سیستم برقی قطار خودكشش سیستم…

  • مبانی نظری بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK

    مبانی نظری بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK استاندارد PMBOK در مدیریت پروژه طراحی سیستم مدیریت پروژه با PMBOK مدیریت پروژه در سازمانها با استاندارد PMBOK مبانی نظری پیاده سازی استاندارد PMBOK در سازمانها مدیریت…

  • مقاله رشته هوش مصنوعی با عنوان شبکه های Cascade-Correlation

    مقاله رشته هوش مصنوعی با عنوان شبکه های Cascade-Correlation مقاله رشته هوش مصنوعی با عنوان شبکه های CascadeCorrelation شبکه های CascadeCorrelation دانلود مقاله رشته هوش مصنوعی با عنوان شبکه های CascadeCorrelation شبکه های عصبی دانلود مقالات کارشناسی ارشد هوش مصنوعی…

  • پاورپوینت مفاهیم حسابرسی (فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه)

    پاورپوینت مفاهیم حسابرسی (فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه) پاورپوینت فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه پاورپوینت مفاهیم حسابرسی پاورپوینت فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوانمفاهیم حسابرسی پاورپوینت فصل هشتم کتاب فلسفه…

  • پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد

    پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی…

  • سیاست های ارزیابی عملکرد

    سیاست های ارزیابی عملکرد تعاریف و مفاهیم سیاست های ارزیابی عملکرد  سیاست های ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن و اهداف آنها انواع سیاست های ارزیابی عملکرد  شاخص های ارزیابی عملکرد تحقیق سیاست های ارزیابی عملکرد مقاله سیاست های ارزیابی عملکرد…

  • بررسی راهکارهای مقاوم سازی سازه های فولادی با سیستم بادبندی واگرا

    بررسی راهکارهای مقاوم سازی سازه های فولادی با سیستم بادبندی واگرا سازه های فولادی سازه های فولادی با سیستم بادبندی واگرا پایان نامه مقاوم سازی سازه های فولادی بررسی سیستم مهاربندی واگرا روشهای پوش آور و طیف ظرفیت مقاوم سازی…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی دانلود رایگان پرسشنامه عملکرد مالی پرسشنامه عملکرد مالی شرکت بیمه پرسشنامه عملکرد مالی شرکت پرسشنامه عملکرد مالی قرانفله و همکاران (2014) پرسشنامه عملکرد مالی سازمان دانلود پرسشنامه…

  • سوگیری های فرآیند پردازش اطلاعات در اضطراب اجتماعی

    سوگیری های فرآیند پردازش اطلاعات در اضطراب اجتماعی سوگیری توجه  سوگیری تفسیر اضطراب اجتماعی مولفه های سوگیری توجه مدلهای سوگیری توجه سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی سوگیری توجه و اختلالات…

  • ارزیابی مقایسه ای وقف و حبس در حقوق ایران

    ارزیابی مقایسه ای وقف و حبس در حقوق ایران نسبت میان حبس و وقف شباهتهای وقف و حبس تفاوت های وقف و حبس حبس در حقوق ایران وقف در حقوق ایران وقف و حبس در حقوق ایران پایان نامه تطبیق…