چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظام مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظام مدیریت دانش

مبانی نظری نظام مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری نظام مدیریت دانش
پیشینه نظام مدیریت دانش
پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش
ادبیات نظری نظام مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه نظام مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری نظام مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظام مدیریت دانش

 

 

 

 

* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.

پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

 

مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

تعاریف علمی متعدد یا حتی متناقضی برای مدیریت دانش، در منابع معتبر مختلف می‌بینیم. نکته جالب اینجا نهفته است که تمامی این تعاریف درست است ولی هیچ یک کامل نیست. ارائه یک تعریف کامل از مدیریت دانش نه امکان پذیر است نه منطقی، چرا که هر سازمانی از دیدگاه منطق خود به مدیریت دانش می‌نگرد و بر پایه تعریف خاصی از دانش، مدیریت آن را نیز تعریف می‌نماید. در زمینه مدیریت دانش دو دیدگاه واگرا وجود دارد که هریک در درک مفاهیم و همچنین پیاده سازی مدیریت دانش، نگاه‌های متفاوتی را بدنبال دارد. این دو دیدگاه عبارتند از: 

 

1) دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات و 2) دیدگاه متمرکز بر کارکنان. 

 

دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات بر ساخت نظام‌های اطلاعاتی متمرکز است و به درگیر ساختن متخصصانی که با کامپیوتر و علوم اطلاعاتی آشنایی دارند، گرایش دارد. این رویکرد بر این مفهوم دلالت دارد که دانش، موجودیت و یا محصولی است که باید به‌طور مستقل از منبع آن، شناسایی، طبقه بندی، ذخیره و توزیع شود. در این دیدگاه، روش‌های بسیاری برای بازنمایی دانش توسط محصولات و مصنوعات وجود دارند که غالبا شامل مستندات می‌گردند اما از طریق نمادها، نقش‌ها، تصاویر و آیکون‌ها نیز نشان داده می‌شوند. 

 

از سوی دیگر دیدگاه متمرکز بر کارکنان بر ارزیابی و توسعه مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و فنون پویا، که متغیر هستند، تمرکز می‌کند. متخصصان این زمینه‌ها عموما از سوابقی در علوم مدیریتی یا اجتماعی برخوردارند. این سوابق و پس زمینه‌ها باعث می‌شود که در این دیدگاه بر دانش، بیشتر به عنوان یک فرآیند تکیه شود. رویکرد مزبور به دنبال راه‌هایی برای تشویق، واسطه گری و فعال کردن تبادل دانش با تاکید بر ابزارهای ارتباطی و تعامل است و دانش را در رابطه با منبع آن، یعنی کارکنان در نظر می‌گیرد (اخگر، جهانیان، 1389). 

 

در عصر تحولات و تغییرات سریع، سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده، آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت زیاد از آن در محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند استفاده کنند. به همین دلیل بود که در دهه 90 میلادی مهندسی فرآیند با تکامل خود نام مدیریت دانش بر خود نهاد (اخوان، باقری، 1389). 

 

براساس مباحث مطرح شده، می‏توان مدیریت دانش را اینطور تعریف کرد: توانایی سازمان در استفاده از سرمایه معنوی (تجربه و دانش فردی نزد هر فرد) و دانش دسته جمعی، به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری. مدیریت دانش فرآیند خلق ارزش از دارایی‌های نامحسوس سازمان می‌باشد. دارایی‌های نامحسوس همچنین بعنوان سرمایه‌ی معنوی، شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی یا سرمایه مشتری می‌گردد. سرمایه‌ی انسانی، قدرت مغز و معلومات کارکنان در سازمان می‌باشد. سرمایه‌ی ساختاری نیز به دارایی‌های معنوی اطلاق می‌شود که نمی‌تواند به آسانی توسط کارکنان به خانه برده شود (لیبوویتز ؛ 1957). 

پرز  در سال 1999 مدیریت دانش را گردآوری دانش و قابلیتهای عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آنها بعنوان یک سرمایه‌ی سازمانی تعریف می‌کند. کینگ  (1999) مدیریت دانش را فرآیند خلق، سازماندهی، اشاعه و حصول اطمینان از درک اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار می‌داند. 

 

به‌طور خلاصه مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. درک سه نکته‌ی اساسی از این تعریف بسیار مهم است. اول اینکه دانش (خرد جمعی) به هم مرتبط است و در آن مجموعه‌ای از تجارب و دیدگاههای مختلف وجود دارد. دوم اینکه مدیریت دانش یک عامل شتاب دهنده (کاتالیزور) و تسهیل کننده  است که مانند یک اهرم بین شرایط محیطی و محرکها عمل می‌کند. و سوم اینکه دانش در محیط‌های بدون رویارویی (برخورد) قابل کاربرد است.  بنابراین، تمایز مشخص بین مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش بسیار مهم است. هرکدام از آنها در موفقیت سازمان مهم بوده ولی هرکدام نیازهای مختلف و رویکردهای متفاوت را می‌طلبند. مدیریت اطلاعات شامل پاسخ‌های از پیش تعیین شده به محرک‌های پیش‌بینی شده است. مدیریت دانش شامل پاسخ‌های نوآور و خلاق به فرصت‌ها و چالش‌های جدید است. در کسب و کار پاسخهای طراحی شده به محرک کنترل شده می‌تواند از طریق رویکردهای سنتی فناوری اطلاعات، به صورت خودکار باشد. راه حل‌های مبتنی بر دانش با این حال بر روی کاربرد پاسخ‌های خلاقانه‌ی جدید در یک محیط کاری متنوع تمرکز دارد (سیف اللهی، داوری، 1388).

 

 

 

 

فهرست مطالب

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش نظام مدیریت دانش

 

ادبیات نظری نظام مدیریت دانش

2-1- مبانی نظری

2-1-1- مقدمه

2-1-2- مدیریت دانش

2-1-2-1- چرخه‌ی دانش

شکل 2-1: حلقه تبدیل دانش (رادینگ، آلن؛ 1998، به نقل از لطیفی؛ 1383)

شکل 2-2: گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش (ویگ، 1993)

2-1-2-2- هرم دانش

شکل 2-3: هرم دانش (عالم تبریز، محمد رحیمی، 1387)

2-1-2-3- توسعه دانش

2-1-2-4- اشتراک و توزیع دانش

2-1-2-5- مدیریت دانش

2-1-2-6- مدل‌های مدیریت دانش

رده بندی مدل‌ها:

2-1-2-6-1- مدل شبکه

2-1-2-6-2- مدل‌های شناختی

2-1-2-6-3- مدل‌های انجمنی / ارتباطی

2-1-2-6-4- مدل‌های فلسفی

2-1-2-6-5- مدل هیسیگ

2-1-2-6-6- مدل مك الروی

شکل 2-4: دوره عمر دانش(برگرون، 2003)

شکل 2-5: تولید دانش در زمینه‌های مختلف (فراپائولو، 2006، به نقل از احمدی؛ 1387)

2-1-2-6-8- مدل بكوویتز و  ویلیامز

شکل 2-6: عناصر بنیادی مدیریت دانش (پروست، روب، رومهاردت، 2000، به نقل از حسینی خواه؛ 1385)

جدول 2-1: مراحل و ابزارهای مدل پایه‌های ساختمان دانش

2-1-2-6-10- مدل بك من

2-1-2-6-11- مدل نوناکا و تاکئوچی

الف) اجتماعی شدن- از ضمنی به ضمنی:

د) درونی سازی – از صریح به ضمنی

شکل 2-7: مدل نوناکا و تاکئوچی (حسینقلی زاده 1387)

2-1-2-7- فرهنگ مدیریت دانش

2-1-2-8- نظام مدیریت دانش

جدول 2-2: مقایسه دیدگاه‌های عینیت گرا و عمل گرا درباره‌ی دانش

جدول 2-3: تاکید موضوعی ادبیات مدیریت دانش اولیه (اسکاربرو و همکاران، 2001)

2-1-2-9- انواع نظام مدیریت دانش

2-1-2-9-1- نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک

جدول 2-4: فرآیند اجرای نظام مدیریت اسناد و مدارک

2-1-2-9-2- نظام‌های پشتیبان تصمیم

2-1-2-9-3- نظام‌های پشتیبان گروه

2-1-2-9-4- نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی

2-1-2-9-5- نظام‌های مدیریت جریان کار

شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار (جاشاپارا، 2004)

2-1-2-9-6- نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری

توسعه CRM باید مبتنی بر کاری دقیق و حساب شده شامل مراحل زیر باشد:

2-1-2-10- عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش

شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان (مهرعلی‌زاده، عبدی، 1388)

2-1-2-12- فرهنگ سازی مدیریت دانش

2-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور

سازمان‌های دانش محور دارای سه ویژگی عمده‌ی زیر هستند:

 

2-2- پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

2-2-1- تحقیقات داخلی

2-2-2- تحقیقات خارجی

2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق

2-3- چارچوب مفهومی تحقیق

2-4- جمع بندی

منابع و مأخذ

6-1- منابع فارسی

6-2- منابع انگلیسی

Abstract

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 

 

 

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانی مبانی نظری سلامت روانی دانلود مبانی نظری سلامت روانی پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات نظری سلامت روانی فصل دوم پایان نامه سلامت روانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات و مبانی…

  • مبانی نظری بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها

    مبانی نظری بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها سرمایه اجتماعی مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش مبانی نظری سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت…

  • آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان

    آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان آنالیز کارخانه مقیاس کوچک جفت شده اکسایشی با فرایند متان رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه اتیلن یک مواد شیمیایی با حجم تولید بالا در جهان است و آن جزء…

  • گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران)

    گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) مقررات مالی گزارشات مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانلود گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) انجام گزارش کارآموزی رشته حسابداری خرید گزارش کارآموزی رشته…

  • پاورپوینت هماتولوژی به تعداد 103 اسلاید قابل ویرایش 

    پاورپوینت هماتولوژی به تعداد 103 اسلاید قابل ویرایش  پاورپوینت هماتولوژی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت هماتولوژی به تعداد  103 اسلاید قابل ویرایش  مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   شامل مباحث زیر می باشد. تاریخچه هماتولوژی وظایف خون خون شناسی متابولیسم…

  • مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن

    مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن شرطی سازی ارزشی شرطی سازی پاولفی رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی کاربردهای شرطی سازی ارزشی مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی پایان نامه شرطی…

  • ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب سازمان تامین اجتماعی با DEA

    ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب سازمان تامین اجتماعی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پایان نامه ارزیابی…

  • پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان

    پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان بزهکاری دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان نقش رسانه های جمعی در تربیت كودكان و نوجوانان بررسی تاثیر اخبار تلویزیون…

  • پروپوزال بررسی تاثیر سرمایه فکری در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران بر شاخص توسعه انسانی

    پروپوزال بررسی تاثیر سرمایه فکری در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران بر شاخص توسعه انسانی سرمایه فکری در شرکت های بورس شاخص توسعه انسانی در شرکت های بورس تاثیر سرمایه فکری بر شاخص توسعه انسانی رابطه سرمایه فکری…

  • پروژه طراحی و ساخت سایت مرکز درمانی

    پروژه طراحی و ساخت سایت مرکز درمانی پروژه طراحی و ساخت سایت مرکز درمانی پروژه مقاله تحقیق مرکز درمانی بیمارستان سایت aspnet sql server رفتن به سایت اصلی چکیده با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات در چند سال اخیر، نظام…