چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و مولفه های آن

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و مولفه های آن

مبانی نظری هوش هیجانی
دانلود مبانی نظری هوش هیجانی
پیشینه تحقیق هوش هیجانی
ادبیات نظری هوش هیجانی
فصل دوم پایان نامه هوش هیجانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی
ادبیات و مبانی نظری هوش هیجانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق روانشناسی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش هیجانی و مولفه های آن

 

 

 

 
* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

مؤلفه های هوش هیجانی

   دانیل گلمن مؤلفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می كند: 

   1- ‌خودآگاهی: شناختن هیجان هایی كه آن را احساس می كنیم و دلیلش را نیز می دانیم. خودآگاهی، ‌آگاه بودن از حالت روانی خود و تفكرها درباره آن حالت است.

   2- خودگردانی: تعادل هیجانی را خود گردانی می نامند. گاهی از خود گردانی به معنای كنترل احساسات، عواطف و تكانش ها یاد می كنند. خود گردانی یك قابلیت زیر بنایی است كه در كنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد.

   3 – انگیزش: به معنای مولد، ا‌ثر بخش و خلاق بودن در زمینه كاریست. انگیزش توانایی انرژی دادن به دیگران و هدایت رفتار آنان بر خلاف داشتن روحیه ضعیف را دارد. در انگیزش از هیجان ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می كنیم.

   4 – همدلی: توانایی همدردی كردن با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنها را همدلی می نامند. همدلی توانایی شناخت و نفوذ بر حالت هیجانی دیگران یا آگاهی نسبت به احساسات، ‌نیازها و علایق دیگران است. همدلی به معنای دیگر وارد شدن به حریم احساس دیگران است.

   5 – مهارت های ارتباطی یا اجتماعی: توانایی شناخت و همدلی با دیگران، ‌برقراری ارتباط مؤثر،‌ گوش دادن عمیق و پرسیدن سؤالات مهم،‌ تشریك مساعی،‌ مربیگری و مذاكره كردن از اجزا این مهارت محسوب می شود. به عبارتی دیگر آگاهی و شناخت نسبت به هیجان ها و احساسات دیگران،‌ مهارت گوش دادن به احساسات دیگران در زمانی است كه افراد دچار هیجان و احساسات هستند و نیاز به گوش دادن حرف های آنان را دارند (زارعان و بخشی پور، 1386).

جدول 2-1. چارچوب هوش هیجانی[1]

قابلیت فردی

خودآگاهی

1 – آگاهی هیجانی: شناخت/ درك هیجان های خود و آثار آن

2 – خود ارزیابی صحیح: شناخت/ درك نقاط قوت، ‌ضعف و محدودیت های خود

3 – خود باوری: احساس لیاقت، ‌ارزشمندی و توانمندی

خودگردانی

1 – خود كنترلی: جلوگیری از بروز اختلالات هیجانی و تكانش های موجود

2 – وظیفه شناسی: ‌پذیرش مسئولیت در قبال عملكرد فردی

3 – قابل اعتمادی:‌ حفظ معیارهای صداقت و درستكاری

4 – انطباق پذیری: انعطاف در پذیرش تغییر و كنترل آن

5 – نوآوری: سازگاری در مواجه با ایده ها، ‌راهكارها و اطلاعات جدید و بكر

انگیزش

1 – رشد گرایی: تلاش برای بهبود یا رسیدن به معیارهای برتر

2 – تعهد: همسویی با اهداف گروه یا سازمان

3 – ابتكار: آمادگی استفاده از فرصت ها

4 – خوش بینی: جدیت در رسیدن به اهداف به جای دیدن موانع و عوامل بازدارنده

همدلی

1 – شناخت/ درك دیگران: شناخت عواطف و دیدگاه دیگران و تأثیر آن در تصمیمات

2 – بالندگی دیگران: اعتقاد به رشد دیگران و تقویت توانمندی های آنها

3 – خدمت مداری: پیش بینی ،‌شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان

4 – هدایت تنوع: رشد فرصت ها از طریق به كارگیری افراد با فرهنگ ها و نژادهای مختلف

5 – آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان فعلی گروه و قدرت روابط

مهارت های اجتماعی

1 – نفوذ گذاری: استفاده از فنون اثربخش برای متقاعد كردن دیگران

2 – ارتباطات: گوش دادن درست و ارسال پیامهای قابل قبول

3 – مدیریت تضاد: گفتگو و دفع مخالفت ها

4 – رهبری: تقویت روحیه و هدایت افراد گروه ها

5 – تسریع تغییر: ابتكار یا مدیریت كردن تغییر

6 – پیوند سازی: تقویت ابزارهای پیوند سازی و ارتباطی

7 – تشریك مساعی و مشاركت: كارگروهی به منظور رسیدن به اهداف مشترك

8 – ظرفیت های گروهی: ایجاد هم افزایی در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی

 

 

[1]-  آقایار،‌ هوش هیجانی سازمانی، ‌ص 35

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-10- تاریخچه هوش هیجانی 8

2-11- هوش هیجانی چیست؟ 10

2-12- نظریه هایی در باب هوش 12

2-13- هیجان چیست؟ 15

2-14- فواید هیجان 19

2-15- زیان های هیجان 20

2-16- نقش هیجان ها در هوش 21

2-17- هوشبهر و هوش هیجانی 23

2-18- مؤلفه های هوش هیجانی 25

2-19- هوش هیجانی و موفقیت شغلی 28

2-20- هوش هیجانی و سلامت 29

2-21- چه كسی به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد؟ 31

2-22- كاربردهای هوش هیجانی در محیط كار 40

2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق 44

      منابع و مأخذ 53

منابع فارسی 54

منابع انگلیسی 61

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
 

 

 

 

 

 

  • بررسی نگرش فقهی و حقوقی به داوری

    بررسی نگرش فقهی و حقوقی به داوری داوری در حقوق ایران مبانی فقهی داوری بررسی داوری در فقه امامیه بررسی داوری در فقه اهل سنت شرایط و صفات داوری در حقوق داخلی ایران تطبیق داوری در فقه و حقوق پایان…

  • مدلهای مدیریت ارتباط با مشتری و مراحل پیاده سازی آن از دیدگاه گارتنر

    مدلهای مدیریت ارتباط با مشتری و مراحل پیاده سازی آن از دیدگاه گارتنر پیاده سازی CRM نحوه پیاده سازی crm پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری پیاده سازی crm در شرکت پیاده سازی crm در سازمان متدلوژی گارتنر در پیاده…

  • مقاله توحید

    مقاله توحید دانلود مقاله توحید مراتب توحید توحید از منظر اسلام یگانگی خدا از منظر قرآن کریم برهان تمانع چیست ؟ سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه…

  • بررسی سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی در رویه داوری تجاری بین المللی با تاکید بر دیوان داوری ایکسید

    بررسی سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی در رویه داوری تجاری بین المللی با تاکید بر دیوان داوری ایکسید داوری سرمایه گذاری داوری تجاری بین المللی سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی در دیوان…

  • پرسشنامه ارزیابی تمایلات مصرف کنندگان ایرانی در فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی

    پرسشنامه ارزیابی تمایلات مصرف کنندگان ایرانی در فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی پرسشنامه تمایلات مصرف کنندگان پرسشنامه تمایل مصرف کننده پرسشنامه تمایلات مصرف کنندگان ایرانی پرسشنامه خرید کالاهای خارجی پرسشنامه فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی رفتن به سایت…

  • بررسی تاثیر جریانهای الكتریكی بر بدن انسان

    بررسی تاثیر جریانهای الكتریكی بر بدن انسان برق گرفتگی نقش حفاظتی زمین كردن بررسی فیزیولوژی بدن انسان در مقابل برق گرفتگی میزان مقاومت بدن انسان در مقابل برق گرفتگی بررسی تاثیر جریانهای الكتریكی بر بدن انسان دانلود پایان نامه برق…

  • بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان دانشگاه

    بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان دانشگاه انگیزش شغلی کارکنان عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان مدل مفهومی انگیزش شغلی کارکنان مقاله انگیزش شغلی کارکنان عوامل موثر بر انگیزش شغلی عوامل موثر بر انگیزش كاركنان دانشگاه مقاله انگیزش كاركنان دانشگاه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 3 مبانی نظری اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اضطراب اجتماعی دانلود مبانی نظری اضطراب اجتماعی پیشینه اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی پیشینه داخلی…

  • بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها

    بررسی اثربخشی تنوع کاربرد کارتهای عابر بانک در بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد شعب بانک ها ارزیابی عملکرد در بانک شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک تاثیر بانکداری الکترونیک بر رضایت مشتری تاثیر تنوع کاربرد…

  • پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حجاب

    پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان حجاب حجاب عفاف و حجاب تاریخچه حجاب حجاب در ادیان الهی فلسفه حجاب و آثار فردى و اجتماعى آن علت و فلسفه حجاب در اسلام ؟ نقش خانواده در توسعه…